Sunday, November 16, 2008

الأزمة المالية...وغطيني وصوتي يا صفية


في ظل الأزمة المالية العالمية الناتجة عن الرهن العقاري والكلام الكبير ده, وبعد انتشار ما يسمى بأثر الدومينو, يعني كل دولة هاتتصاب بالأزمة وتدلق -بتشديد الدال- على الدولة اللي بعدها تصيبها
وبما إن الدول العربية كالعادة متأخرة.. في حلوة أو مرة دايماً دورها في الآخر, فطبعاً إحنا مستنيين دورنا بعد ما نجرب في العالم
والناس في بلدي يتحدثون...يتوقعون..وأعلبهم يفتون في تداعيات الأزمة المالية
فيه اللي بيقول مافيش فايدة..وإحنا ضايعين ضايعين
واللي بيشد الحزام من دلوقتي..وإحسبها صح تعيش صح
واللي بيقول الأزمة مأثرتش علينا...بالعكس..إحنا اللي أثرنا على الأزمة
والسؤال الشاغل لمعظم الناس هو...أين رزقي ؟

أقولك أنا..الأول قول ورايا
أستغفر الله
بس كده خلصت الأزمة..أقولك إزاي
ربنا قال...استغفروا ربكم إنه كان غفارا..يرسل السماء عليكم مدرارا
ييجي واحد ابن اليومين دول يقوللي يا عم المطر ده كان زمان هو الرزق أيام الزراعة..دلوقتي بقينا في عصر التكنولوجيا والهرمونات والمبيدات المسرطنة مش عايزين مطر
أقوله..ويمددكم بأموال وبنين
عايز إيه بقى أكتر من كده...كاش جاهز واشتري اللي نفسك فيه
ييجي واحد ابن حلال يقوللي..يا عم المال والبنون زينة الحياة الدنيا ويا فرحتي بالحياة لو الآخرة مش ولا بد
أقوله..ويجعل لكم جنات..ويجعل لكم أنهارا
ييجي واحد ابن كلب يقوللي يا عم إنت بتصدق الكلام ده..ماكانش حد غلب
أقوله..ما لكم لا ترجون لله وقارا

الحل بجد سهل وبسيط..سيب نفسك إنت خالص واطمن
لسه ماتعرفش رزقك فين ؟
أحكيلك حكاية تعرفك..لأ الصراحة مش قادر أحكي...هاخدها قص ولزق أسهل

قال أبو الفضل الرياشي : سمعت الأصمعي يقول... أقبلت ذات يوم من المسجد الجامع بالبصرة,فبينما أنا في بعض سككها , إذ طلع أعرابي جلف علي قعود له-جمل- متقلد سيفه وبيده قوس فدنا وسلم وقال لي : ممن الرجل؟ قلت؟ من بني الاصمع قال : أنت الأصمعي؟قلت: نعم. قال : فمن أين أقبلت؟ فقلت: من مكان يتلى فيه كلام الرحمن, قال: وللرحمن كلام يتلوه الآدميون؟؟
قلت :نعم.قال : اتلو عليّ شيئا منه قلت له : انزل عن قعودك فنزل وابتدأت سورة الذاريات, فلما انتهيت إلي قوله تعالي: (وفي السماء رزقكم وما توعدون) الذاريات/22
قال : يا أصمعي هذا كلام الله؟قلت : أي والذي بعث محمدا بالحق انه لكلامه , انزله علي نبيه محمد صلي الله عليه وسلم فقال لي : حسبك, ثم قام إلي ناقته فنحرها وقطعها بجلدها,وقال : اعني علي تفريقها , ففرقناها علي من اقبل وأدبر,ثم عمد إلي سيفه وقوسه فكسرها وجعلها تحت الرحل,وولي مدبرا نحو البادية وهو يقول : (وفي السماء رزقكم وما توعدون)فأقبلت علي نفسي ألومها وقلت:لما لم تنتبه لما انتبه له الأعرابي؟

فلما حججت مع الرشيد دخلت مكة, فبينما أنا أطوف بالكعبة, إذ هتف بي هاتف بصوت دقيق, فالتفت فإذا بالأعرابي نحيلا مصفرا, فسلم علي وأخذ بيدي وأجلسني من وراء المقام,وقال لي : اتل كلام الرحمن, فأخذت اتلوا من سورة الذاريات, فلما انتهيت إلي قوله تعالى..وفي السماء رزقكم وما توعدون.. فصاح الأعرابي وقال : وجدنا ما وعدنا ربنا حقاً
ثم قال : وهل غير هذا؟ قلت نعم,يقول الله عز وجل... فورب السماء والأرض إنه لحق مثل ما أنكم تنطقون
فصاح الأعرابي , وقال: يا سبحان الله, من أغضب الجليل حتى حلف؟
ألم يصدقوه حتى ألجئوه إلي اليمين؟؟
قالها ثلاثا , وخرجت فيها روحه

والله قصة تخلي الواحد يطمن... إن فى ذلك لذكرى لمن كان له قلب أو ألقى السمع وهو شهيد
المهم يبقى عندنا يقين إن الرزق بيد الله ومانشيلش همه...أنا عن نفسي جربت أرمي الحمل عن كتافي وأسيبها على ربنا
وأدي النتيجة السريعة..قاعد باكتب التدوينة وأنا في الشغل والناس فاكراني باشتغل وبيتحسبلي اوفر تايم

8 comments:

Anonymous said...

معلش يعنى هو دة التدين والتوكل على الله ان انا اقعد اضيع وقت العمل فيما ليس منه ويتحسب لى اوفر تايم على شىء انا معملتوش معلش يعنى مش متهيألى ده يرضى ربنا اصلا ولا انت مش معايا

انا من اهوى ومن اهوى انا said...

ناس كتير هايسيبوا الموضوع خالص
ويحسدوك على الأوفر تايم ههههههههه

لك كل التحية فى اول زيارة لى

Unknown said...

تحية جامدة جدااااااااااا منى ليك ولمدونتك الجامدة ولكلامك الحلو المترتب

عبد من عباد الله said...

اهلا استاذ ... لسه معرفش اسمك الحقيقه ..

بس كلامك كويس الحقيقه و حقولك كمان قصه قالها لنا شيخ في درس بعد صلاة الجمعه و هو يتكلم عن نفسه عندما كان شاباً ...

بيقول لما كان شباب جه وقت كدا الاسعار ولعت مره واحده و سعر اللحمه زاد اوي و كل ما تشوف اتنين تلاقيهم بيتكلموا عن اللحمه و الاسعار فبيقول قعدت مع رجل كبير و قولتله انت ايه رايك في اللي بيحصل دا و الغلاء و شوف اللحمه بقت بكام دلوقتي ، لقيته بيتنهد و بيقولي يا ابني اللي غلاها غلاها على نفسه ... ازاي يعني !! مين اللي غلاها على نفسه دا بظبط ؟ .. قالي الله عز و جل .. نعم !! انا قولت في نفسي الراجل كبر و حيخرف ولا ايه !! .. لقيته ابتسم كدا ابتسامه من بتوع السبعينات و قالي هو يا ابني انا لو مكتوب لي اني آكل كيلو لحمه النهارده و اللحمه غليت مش حاكله يعني ؟؟ لو ربنا كاتبلي اني اكل كيلو اللحمه و هى بعشره جنيه مثلاً هو عارف ازاي حيجبلي العشره جنيه دول علشان اشتري اللحمه بيهم و لو بقت بعشرين هو برده اللي حيجبلي العشرين دول علشان اكل الكيلو المكتوب ليا يبقى مش غلاها على نفسه برده ؟؟ .... ياااااه فضلت ساكت قدامه فتره كدا و عرفت سبب سعادة الراجل دا عن باقي الناس بسبب نظرته ...

الكلام دا كان على لسان الشيخ و هو يروي ما حدث معه و عن الرجال المؤثرين الذين قابلهم في حياته .... يتبقى لي معك ملحوظه و استفسار :

الملحوظه : انك قولت "قول الاول ورايا استغفر الله اعظيم و كدا اتحلت المشكله" و فعلاً ربنا قال كدا بس ارجوا الا نقع في فخ الاختذال ان الموضوع شويه استغفار على كام دعاء و آيتين و نبقى ميه ميه ... اعتقد ان الاستغفار اكبر من ذلك ، ليس الموضوع فقط مجرد نطق كلام ...

الاستفسار : يا رب يا رب اكون فهمت غلط و يا ريت تصححلي لو كنت فعلاً فاهم غلط ... اللي فهمته انك حضرتك قاعد في الشغل و بتكتب في المدونه و بيتحسبلك على كدا اوفر تايم !! و انت عارف كدا طبعاً و دي تبقى مصيبه سوده انك بتاخد فلوس على حاجه انت معملتهاش ، لو بتشتغل في شركه خاصه يبقى بتاخد فلوس من صاحب الشغل على اساس انك بتعمله شغل و مش بتعمل و بتخون ثقته فيك ، اما بقى لو بتشتغل في شركه حكوميه فتبقى المصيبه انيل انت كدا بتاخد فلوس من الناس كلها على حاجه انت مش بتعملها و في الاخر حتشتكي من قله الانتاج و الناس مش بتشتغل بضمير و تستغرب ازاي العامل في مصر بيشتغل 18 دقيقه من ال 8 سعات المخصصه ليه ..... بكررها للمره التانيه يا رب يا رب اكون فاهم غلط و إلا حيبقى الموضوع صعب فعلاً بعد الكلام الكويس اللي انت قولته فوق دا .. شكراً

م/ الحسيني لزومي said...

من اجل مصر
شارك في الحملة الشعبية للقيد بالجداول الانتخابية وادعو غيرك
ضع بنر الحملة علي مدونتك
البنر موجود علي مدونتي
اذا كنت ترغب في وضعه علي مدونتك ارسل ميلك كي ارسل لك كود البنر
ارجو المعذرة للدخول بلا مقدمات لأني ادخل علي مئات المدونات يوميا

أبو عمر - الصارم الحاسم said...

القصة اللي حكيتها عن الاعرابي لا امل ابدا من قرائتها....فقه الاعرابي كما كان يقول النبي في مثل هكذا مواقف...فهل نفقه نحن

جزاك الله خيرا

S H A H said...

بيعجبني جدا كلام و كتاباتك

تقبل مروري

Desert cat said...

يا سيدى الفاضل الناس ممكن تعتبر البوست ده دعوة للتواكل
الرزق فى السعى